04-10-15

Maak een basislijfje voor jezelf

Een basispatroon is zó ontzettend makkelijk! Het is (in dit geval) een zo strak mogelijk zittend lijfje, waarbij alle naden en coupenaden op de juiste plek zitten. Met zo'n patroon heb je een veilige basis waarmee je ruimte kunt toevoegen, plooien, etcetera etcetera.

Helaas is het vrouwenlichaam niet zo makkelijk om te vertalen naar een plat stuk papier. Ook niet als je de maten goed neemt. Er zullen altijd aanpassingen moeten worden gedaan om alles perfect te laten zitten. Daarom is de allerbeste manier om een goed patroon te maken, gewoon modelleren op het lichaam zelf. De Deense kleermaker Sten Martin Jonsson heeft een serie filmpjes gemaakt waarin hij (in het Engels) uitlegt hoe dit in zijn werk gaat, het eerste filmpje (over het voorpand van het lijfje) vind je hier. Hoe je hier vervolgens een papieren patroon van maakt, zie je bijvoorbeeld hier.

Jammergenoeg kun je dit niet op je eigen lichaam doen en is de methode van moulage weggelegd voor mensen die een naaimaatje hebben. Zelf heb ik geen standaardmaten en heb ik erg veel moeite gedaan om een manier van patroontekenen te vinden die de werkelijkheid het dichtst benadert door de normale maten te gebruiken. Dit heb ik gelukkig gevonden, wel weer in het Engels, maar behoorlijk duidelijk en niet eens al te moeilijk:

De patronen die ik hieruit kreeg, hield ik tegen mijn lichaam, en dat zag er alvast veelbelovend uit!

Hoe krijg je daaruit het patroon dat past? Gewoon dit patroon nauwkeurig overnemen op stof (ik trok alle lijnen na met pen op de stof), ruim uitknippen zodat je nog aanpassingen kunt doen, en in elkaar zetten. Vergeet niet een rits toe te voegen want zo'n strak lijfje kun je niet over je hoofd krijgen...

Met de naadtoegiften naar buiten toe trek je het lijfje aan en dan ga je kijken waar de knelpunten zitten. Die geef je met pen op de stof aan. Bij mij moest middenvoor een stukje naar beneden, de schoudernaad liep scheef: er moest iets aan de voorkant bij en datzelfde stukje moest er aan de achterkant af. En nog een paar kleine dingetjes. Deze heb ik met veel knip- en plakwerk op mijn papieren basispatroon aangepast en vervolgens heb ik er direct een jurk mee getekend. Waarvan verslag in de volgende blogpost.

2 opmerkingen:

Tante Marie zei

Ken je deze website? http://www.projekt67.nl/patroontekenen/index.html
Een gratis cursus patroontekenen.

Karien zei

Ja, die ken ik! Heb er op mijn andere blog ooit over geschreven. Het ziet er heel goed uit, deze methode, en schitterend dat het voor iedereen vrij toegankelijk is!